Göcek

Det første skippermøde blev afviklet under palmerne i bugten bag ved marinebroerne. Det blev meddelt, at seneste ankomst til Kekova, måtte være kl. 19.00 den følgende dag, og ikke kl. 17.00 som beskrevet i biblen. Vejrudsigten var vanlig, ingen vind om formiddagen og en let til jævn vind om eftermiddagen. Herudover var der kun spørgsmål fra en ældre skiggelig fransk skipper, som ønskede at få at vide hvad rallykommiteen mente med lettere fin påklædning, når denne beskrivelse var anført som påklædning til cocktailpartys. For som han udtrykte sig, havde han da badetøj, som også var fint. Der var ingen der sagde noget, undtagen Dave (rallyleder). “Du tager bare lange bukser og en ren skjorte på”. Vi andre kiggede på hinanden, vi ville da ellers gerne have set franskmanden i badetøj til et party.

Aftenens cocktailparty, som var vores den første, skulle vise sig at være stille og rolig. Der var masser af pindemadder, frugtsaft af forskellig slags, vin og øl. Man skal passe på, at man ikke falder i, hvis i forstår hvad jeg mener. Det er let, hvis man ikke tænker sig om. Og når man skal tidligt afsted, kan det jo ikke hjælpe noget, at man skal lægge ud, med et ordentligt hoved på. Vi forlod derfor selskabet relativt kort tid efter de formelle taler og gaveoverrækkelser til havnens ledelse. Vi besluttede os for at sejle kl. 05.00 den følgende morgen. En time senere end tidligere, men vel nok en af de bedste på dette tid af døgnet.

Kekova

Turen tog ca. 11 timer. Ved Kas sejlede vi nord om Megisti, modsat hovedfeltet. For de store lette både var det en fordel at blive ude i den lette luft. Der kunne de udnytte brugen af deres spiler eller genakker. Vi måtte fortætte for motor og støttesejl indtil vi havde passeret Megisti. Til gengæld lå vi nu i den foreste del af de 50 både, og kunne nyde et par timers sejlads udelukkende for sejl. Andreas syntes på et tidspunkt, hvor han havde rorvagt, at det var lidt træls. Efter en bemærkning fra skipper, som ikke hjalp, måtte vagten jo forlænges med en halv time. Herefter ingen muggeri. Man kunne jo gå hen og vinde en halv time mere. Under aftensmaden fik vi så lige snakket tingene igennem, så alle var med på, at når vi starter på de længere stræk på op til 30 timer, kan det ikke hjælpe noget, hvis ikke alle har tillid til hinanden. Skipper ville f.eks. ikke kunne få den nødvendige hvile, hvis han ikke kunne stole på, at Cassiopeia ville blive styret på forsvarlig vis.

Der var arrangeret udflugt til den sunke by og den gamle borgruin. Da vi alle havde været der tidligere, benyttede vi dagen til afslapning og lidt forskellige gøremål. Bl.a. gik Mona i gang med at sy min piratskjorte. Det gik ud over et par af mine gamle hvide Arriva skjorter.

Frokost hos Hasan, som kunne genkende os fra efteråret sidste år. Internettet blev lagt ned i nogle timer, både dag og aften for nogens vedkommende. Gæt selv hvem. Og så for anden gang cocktailparty. Denne gang med “levende” musik og dans på kajen. Hyggeligt. Vi sluttede aftenen af med fællesspisning sammen med besætningerne i den gruppe, som Cassiopeia er blevet placeret i. En præsentationsrunde skulle være med til at løse lidt op for gruppefællesskabet. Der er ingen tvivl om, at vi får et godt fællesskab på turen.

Finike

Nu er vi så kommet til Finike. De 18 s/m er jo ikke noget at snakke om. Vi havde fået fastsat vores ankomsttid til mellem 14.30 og 15.00. Alle både kan jo ikke komme i havn på samme tid, så det hele er organiseret i forvejen. Alle får en tid, og det skal man forsøge at ramme så præcis som muligt. Jeg skal nok vende tilbage med en nærmere beskrivelse af hvordan hele rallyet er organiseret. Jeg har ikke den fornødne tid lige nu, da skippermøde og et cocktailparty er lige om hjørnet.

I går aftes var vi en tur i byen sammen med Solvejg og Flemming. Vi nåede ikke så langt, før sulten meldte sig. Og da vi passerede et form for marked, hvor det duftede af grillkylling, kebab og brød, måtte vi lige prøvesmage. Det var, efter hvad vi kunne få at vide, en forening til støtte for nogle med en eller anden form for handicap. Maden var dog rigtig god og billig.

Dagens vejr: 33 grader i skyggen. Sol fra en skyfri himmel. Ingen vind.