31. maj 2012

Så sidder vi i Pythagorion på Samos
og kigger ind på bykajen. Solen er lige gået ned og køligheden falder på. Det har dog været den varmeste dag længe – ca. 25 grader -, men nu er de lange bukser og den langærmede trøje fundet frem. På en af de små restau-ranter, sidder et par musikanter og spiller de traditionelle græske melodier. De første forårsturister er ankommet, også en del danskere kan vi høre. Vi mindes vores første tid på Samos tilbage i 2007, hvor Kent fra Sakskøbing pludselig dukkede op. En sejler, som vi tidligere har mødt i hans sejlklub. Og vore tidligere genboer fra Gelsted kom også og besøgte os her. De havde tilfældigvis lige købt feriebilletter til Samos. Vi syntes vældigt godt om stedet, og vil formentlig blive nogle dage.

Forud for vores ankomst til Samos kan vi se tilbage på en tur med selvfølgelig mange oplevelser. Vi forlod Datca for at sejle vest på til en lille bugt – Hayit Buku -, som vi havde fået anbefalet. Vores ankomst var sidst på eftermiddagen. For sent til at kunne få en ordentlig plads ved broen. Alt for mange charterbåde i den lille bugt fik os hurtigt til at fortrække og sejle videre til Palamut, blot 5 sømil vestligere. Vel ankommet, fik vi kontakt til Ole på s/y Fatuhiva, som var på vej fra Istanbul til Marmaris. Han lå på Kos, og ville blive der den følgende dag. Vejudsigten lovede lidt rigeligt vind fra øst, så vores invitation til aftensmad på Cassiopeia, ville de forståeligt nok gerne springe over. Vi syntes imidlertid ikke, at de (Ole og hans gast Lilian) skulle slippe så nemt. Derfor besluttede vi, at vi da sagtens kunne sejle til Kos, selv om det ville blæse lidt. Og da specielt når nu vinden skulle komme fra øst. Vi forberedte os derfor på at sejle relativt tidligt, – ca. 06.30 -, den følgende morgen, så vi kunne nå frem inden den endnu kraftigere eftermiddagsvind ville sætte ind. Tidlig op. Ud af havnehullet kl. 06.45. Op med det rebede storsejl. Og så bare rulle ud på forsejlet. Det kunne sagtens bære fuldt udrullet i den friske vind. Så lød der et smæld, og inden vi kunne registrere hvor lyden kom fra, var forsejlet på vej ned gennem slæden og ud i vandet. Forfaldet var sprunget. Sejlet blev hurtigt bjerget indenbords og det andet forfald blev sat fast, så vi igen kunne få vind i forsejlet. Ærgerligt med det forfald, for nu skal vi så til at trække et nyt, eller d.v.s. 2 nye, for det andet tør vi ikke stole på i det lange løb. Vi ankom til Kos lidt over 11 i 15 m/s. Vi havde holdt en gennemsnitsfart på 6,2 knob. Rimeligt godt gået af Cassiopeia. Der blev hurtigt arrangeret frokost på Fatuhiva og efterfølgende aftensmad på Cassiopeia med dertilhørende hyggeligt samvær. Vi blev på Kos i 5 dage. Vi betalte for 3. Godt nok.

4. juni 2012.

Blandt sejlere udveksles der altid erfaringer om gode og dårlige steder. Peter, Fortuna havde anbefalet et lille sted på Pserimos. Det blev målet da vi forlod Kos den 26. maj. Men vinden ville ikke helt som vi gerne ville. Den stod lige ind i den lille bugt, så vi besluttede os for at sejle til Vathys, på Kalymnos. En lille idyl, som vi har besøgt før. Den følgende dag var målet Agia Marina på Leros. Vi har tidligere gerne villet ligge ved bykajen her, men vindforholdene har altid drillet. Det gjorde den også nu. Lige ind til mundingen af buget var der vindstille, men så snart vi rundede hjørnet, stod der en strid vind lige imod. Heller ikke denne gang skulle det så lykkes, så skuden blev vendt og den lille havn i Pandeli blev anløbet. Vi var igen heldig at finde en plads inden for molen, hvilket ellers kan være meget svært, da havnen normalt er fyldt op med fiskerbåde. Senere på dagen dukkede Per og Marianne, s/y Yoitie op. De var en af de 5 danske både, som deltog i grillaftenen i Pedi bugten på Simi. Vi havde besluttet os for at køre en tur rundt på Leros for at høre om priser på havneplads-priser for den kommende vinter. Det blev hurtigt til, at Per og Marianne gerne ville med, så 2 små scooter blev lejet og hentet samme aften. Turen gik først op til den nordlige spids på Leros. Det var den længste strækning ifølge kortet over øen. Det tog 20 minutter at køre. Her ligger et værft, hvor alt er meget velorganiseret og fint. Men det var prisen også. Det var absolut ikke interessant for os. Nede ved Laki, ligger en marina, hvor der også var en mulighed. Her var prisen OK, og det ville være et godt alternativ til Volos, som stadig er planen lige nu.

Efter at årets første rejsebrev blev lagt på nettet, blev vi kontaktet af Jan, s/y Havana. Jan og Christina mødte vi første gang i Preveza i 2008. Der er gået et par år siden vi har mødtes sidst, og i løbet af denne tid, har de købt et lille hus på Leros. Jan var på Leros. Chris var hjemme i Danmark, af familiemæssige årsager. Desværre for os, men det hindrede os ikke i, først at hygge os sammen med Jan med noget grillmad på Cassiopeia, og derefter besøge ham i det “lille” hus på den anden side bakketoppen. Hold da op en eftermiddag og aften. Det var næsten, som at komme i himlen. (Ved det ikke men tror det kan være sådan). Vi blev afhentet i bil. Blev vartet op i h.&r. fra første øjeblik i de mest fantastiske omgivelser. Og med udsigten over Alindasbugten kunne vi nyde solned-gangen samtidig med at aftenens grillkotelet blev indtaget. Nå ja, og så var der jo tid til at fortælle alverdens sørøverhistorier, som ikke blev dårligere hen sidst på aftenen.

Det blev den 30. maj. Lidt søvnige skulle vi videre nord på. Planen var at tage til Lipso, hvor vi endnu ikke har været. Vi fik imidlertid en tidlig SMS fra Yoitie, som meddelte at havne-fogeden i havnen på/i Lipso var krop umulig over for alle sejlere og at havnen ydermere mere var meget urolig at ligge i p.g.a. den vestlige vindretning. Vi besluttede derfor hurtigt, at sejle videre til Port Augusta på Arki. En frisk vind skubbede os hele veje derop. Ankomst kl. 13.20. Tidlig nok til at der stadig var ledige pladser ved kajen. En gedin lyn og tordenbyge med hagl så store som spejderhagl underholdt os de første par nattetimer, så vi lå søvnløse ind til det var ovre. Vi blev der kunne natten over. Det er et hyggeligt sted, men for dyrt et sted at spise, når maden ikke er så god. Port Augusta er et af de steder hvor man ligger gratis med båden, men hvor det så forventes, at du går op på en restaurant for at spise din aftensmad.

Som skrevet i begyndelsen ligger vi nu i Pythagorion på Samos. Det er 5 dage siden jeg startede dette rejsebrev. Ja, tiden går stærkt. 1. dagen blev brugt til at gense nærområdet. Ikke meget har forandret sig her i løbet af de sidste 3 år. 2. dagen var det store vaskedag. Når der er tale om storvask, ja så tager det hele dagen. Det er med at benytte sig af det, når der er rindende vand på kajen, og den ikke koster en formue. Vi havde forinden besluttet, at vi ville bruge en dag til en lidt længere cykeltur for at få lidt motion. Vi sidder lidt meget stille, så benene m.m. har godt af at komme ud og blive rørt lidt. På 3. dagen var det derfor på med cykelbukserne og så op på jernhesten. En rundtur – op og ned, op og ned, op og ned, mest op – i hvert fald tidsmæssigt. Det blev en dejlig tur. Vel tilbage og i gang med at låse cyklerne til en lygtepæl, vender vi rundt og står pludselig ansigt til ansigt med Frode og Gylla. Et tidligere langturssejlerpar, som var nogen af dem, vi afløste i AG Storstrøm under F.T.L.F. tilbage i slutningen af 90’erne. Overraskelsen var total for alle. Frode og Gylla er stoppet med at sejle, og havde lige truffet en hurtig beslutning om at tage en uge til Samos. De var lige ankommet, og skulle da lige ned til havne for at snuse til miljøet. 5 min. efter sad vi nede på Cassiopeia, og snakken gik om hvad der var hændt for os alle i løbet af de sidste 10 – 15 år. Og det var meget. Vi blev inviteret med på en biltur den følgende dag. Det kunne vi ikke sige nej tak til, selv om vores plan var at sejle den følgende dag. Vi har endnu ikke noget, som haster mere end vi sagtens kan nå det, og en god oplevelse skal man aldrig lade sin næse gå forbi. Selv om vi har været rundt på Samos flere gange, er der steder, som vi gerne vil opleve igen. Derfor blev forslag til dagens rundtur lagt på vore skuldre. Og vi vidste lige nøjagtig hvor vi skulle hen. Samos by, landsbyerne Vourliotes og Manolates, Karlovasi havn, kløften og vandfaldet ved Potani. Herefter retur til Pythagorion på tværs over øen og bjergne. Vi havde en pragtfuld dag sammen, som vi sent vil glemme. (Se billederne på PicasaWeb) I dag (4. juni 2012) er det Fode og Gyllas bryllupsdag. Vi slutter derfor dagen af med at spise på en hyggelig restaurant i aften. I morgen tidlig, går turen så videre nord på.